Co na początek musisz wiedzieć o WooCommerce?

Data dodania: 5 kwietnia 2019

Autor: emila

Rynek e-commerce, podobnie jak w innych krajach na świecie, rozwija się w Polsce wyjątkowo dynamicznie. Według raportów, w 2018 roku ponad połowa internautów zrobiła zakupy online, a ilość zarejestrowanych sklepów internetowych przekroczyła 30 tys.

Jedną z najpopularniejszych technologii, funkcjonujących w witrynach e-commerce, jest WooCommerce. Tylko, co to właściwie jest? I jaki ma związek z WordPress?

Co to jest WooCommerce?

WooCommerce to stworzona przez WooThemes wtyczka do WordPress, która pozwala na przekształcenie zwykłej strony czy bloga, w sklep internetowy. Obecnie jej właścicielem jest firma Automattic (tak, to ta sama firma, do której należy cały WordPress).

Instalacja WooCommerce przebiega dokładnie tak samo, jak instalacja każdej innej wtyczki WordPress – wystarczy przejść do zakładki wtyczek w Kokpicie WordPress, wyszukać ją w repozytorium, kliknąć dwa razy i gotowe! Od tego momentu, strona będzie mogła działać

m.in. jako:

  • sklep internetowy, sprzedający fizyczne produkty,
  • system sprzedaży subskrypcji,
  • system dystrybucji produktów wirtualnych, np. plików muzyki, ebooków, zdjęć,
  • system sprzedaży usług offline, np. kursów tańca,
  • system sprzedaży usług online, np. internetowego kursu programowania,
  • system sprzedaży lub rezerwacji biletów.

Brzmi świetnie? To jeszcze nie koniec dobrych wieści.

Zalety WooCommerce

Po pierwsze, wtyczka WooCommerce jest bezpłatnym oprogramowaniem open-source, co oznacza, że kod wtyczki możemy dowolnie modyfikować i dopasowywać do swoich potrzeb, bez konieczności ponoszenia opłat np. za licencje.

Martwić nie muszą się również ci użytkownicy, którym brakuje umiejętności programowania. Sklep oparty o WooCommerce można bowiem łatwo rozbudować, korzystając z setek rozszerzeń dostępnych (również za darmo!) w oficjalnym sklepie WooCommerce czy na zewnętrznych witrynach.

Po drugie, obsługa WooCommerce jest niezwykle intuicyjna. Zarówno instalacja, jak i wstępna konfiguracja nie powinna nikomu przysporzyć problemów, gdyż przez cały proces przeprowadza nas przyjazny użytkownikowi kreator instalacji.

instalator WooCommerce

Po trzecie, WooCommerce umożliwia korzystanie z kilku modeli sprzedaży, dzięki czemu sprawdzi się w najróżniejszych branżach. W Internecie łatwo można znaleźć przykłady sklepów funkcjonujących na WooCommerce i oferujących m.in. produkty spożywcze, kosmetyczne, odzież, usługi zdalne czy rezerwację usług realizowanych w punkcie stacjonarnym.

Po czwarte, wtyczka jest zoptymalizowana pod kątem SEO (generuje przyjazne robotom adresy URL czy przydatne użytkownikom “okruszki”) i urządzeń mobilnych (większość dedykowanych motywów jest responsywna), co z punktu widzenia biznesu online, jest bardzo ważne. Z WooCommerce łatwo również zadbać o bezpieczeństwo sklepu – wtyczka posiada zaimplementowany moduł obsługujący protokół SSL, a skupiona wokół niej społeczność szybko wyłapuje i naprawia potencjalne luki w zabezpieczeniach.

Po piąte, wtyczka jest systematycznie dostosowywana do polskich realiów e-commerce – wszystkie funkcjonalności zostały już przetłumaczone na język polski. Rośnie również liczba rozszerzeń integrujących WooCommerce z rodzimymi usługami kurierów, płatnościami i usługami magazynowo-księgowymi. Nieskromnie wspomnimy, że WP-OPIEKA również miała swój wkład w rozwój tych usprawnień.

Wady WooCommerce

Trzeba pamiętać, że choć WooCommerce świetnie radzi sobie w e-biznesie, to jednak nie jest to rozbudowana platforma sprzedażowa, a jedynie wtyczka e-commerce. I jako taka, ma ona swoje ograniczenia.

W startowej wersji WooCommerce otrzymujemy podstawowe narzędzia marketingowe, opcje raportowania, analizowania sprzedaży, zarządzania magazynem czy rozliczania płatności. Ci, którzy mają większe wymagania względem sklepu internetowego, będą musieli zainwestować w dodatkowe rozszerzenia, co może się wiązać z kosztami.

Jaka jest popularność wtyczki?

Powyższe wady nie stanęły WooCommerce na drodze do stania się jedną z najpopularniejszych technologii w branży e-commerce.

W rankingu miliona najpopularniejszych (wg. ruchu na stronie) witryn e-commerce w Internecie, WooCommerce zajmuje pierwsze miejsce, zgarniając 20% całego rynku i wyprzedzając platformy takie jak Shopify, Magento czy PrestaShop.

popularność WooCommerce na świecie

Źrodło: https://trends.builtwith.com/shop, na dzień 03.04.2019

W Polsce, układ sił jest nieco inny. Wtyczka WooCommerce powstała i była rozwijana w Stanach Zjednoczonych, dlatego przez wiele lat miała problem z odnalezieniem się w polskich realiach. Kamieniem milowym dla jej rozwoju na naszym rynku była wielojęzyczność, wprowadzona od wersji 2.2. Od tego momentu, czyli mniej więcej od 2014 roku, machina ruszyła – użytkownicy coraz chętniej korzystali z WooCommerce, pojawiały się więc kolejne rozszerzenia i wtyczki.

Według danych BuiltWith.com, WooCommerce zajmuje obecnie 5 miejsce w Polsce, jeśli chodzi o technologie e-commerce.

popularność WooCommerce w Polsce

Źrodło: https://trends.builtwith.com/shop, na dzień 03.04.2019

Na koniec, mamy kilka robiących wrażenie statystyk pochodzących wprost z oficjalnej strony WooCommerce na WordPress. Wtyczka została pierwszy raz opublikowana przez jej twórców we wrześniu 2011 roku. Do stycznia 2013 roku pobrano ją 500 tys. razy. W sierpniu 2014 roku pobrań było już 4 mln. Według danych z marca 2019 roku, WooCommerce pobrano łącznie prawie 64 mln razy!

Jakie możliwości oferuje WooCommerce?

Wtyczka WooCommerce to doskonałe narzędzie zarówno dla mniejszych, jak i większych firm oraz dla osób, które wcześniej prowadziły stronę na WordPress i chcą ją rozbudować o funkcję e-sklepu. We wspomnianych przypadkach, wtyczka WooCommerce i dedykowane jej rozszerzenia będą więcej niż wystarczające.

Produkty

Jak już wspominaliśmy, za pomocą WooCommerce łatwo można sprzedawać różnego rodzaju produkty.

Ich dodawanie i konfiguracja jest prosta i intuicyjna – najpierw dodajemy podstawowe dane na temat produktu: nazwę, opis, cenę (ewentualnie cenę promocyjną) i zdjęcie, a następnie określamy jego cechy i atrybuty (np. czy jest to towar prosty czy produkt z wariantami).

Na etapie dodawania produktu znajdziemy przydatne opcje zarządzania jego stanem magazynowym czy informacjami dotyczącymi wysyłki (wagą i wymiarami). Możliwe jest również ustawienie dla danego towaru produktów “up-sell” czy “cross-sell”.

dodawanie produktów w WooCommerce

Funkcje te możemy oczywiście rozbudowywać za pomocą kodu lub gotowych rozszerzeń wprowadzających np. dodatkowe pola (miejsce na wpisanie e-mail, wybranie daty czy check-box).

Stany magazynowe

Wtyczka WooCommerce posiada podstawowe funkcjonalności zarządzania magazynem. Możemy zatem zarezerwować produkt na czas opłacania zamówienia, ustalić progi dostępności towarów oraz włączyć informacje mailowe o niskim stanie lub braku towarów w magazynie.

ustawienia magazynowe WooCommerce

Wysyłka

Trudno wyobrazić sobie prowadzenie sklepu internetowego bez możliwości wysłania produktu. W ustawieniach WooCommerce możemy zadeklarować strefy wysyłek (czyli grupy regionów, do których jesteśmy skłonni wysłać towar), wybrać metody wysyłek (domyślnie dostępna jest płaska stawka, darmowa wysyłka i odbiór osobisty) i ustawić opcje wysyłki (np. włączyć kalkulator wysyłki). Standardowo dostępna jest również funkcjonalność klasy wysyłkowej, co może być przydatne dla sklepów oferujących towar różnej wielkości.

ustawienia wysyłki WooCommerce

Powyższe funkcjonalności, w większości przypadków wystarczą do prowadzenia skutecznej sprzedaży. Można je jednak rozbudować, m.in. o opcję dokładniejszego zarządzania kosztami wysyłki czy zintegrowania sklepu z wybranymi operatorami pocztowymi czy kurierami. Przykładem takiego rozwiązania może być nasza autorska wtyczka WooCommerce FedEx, umożliwiająca łatwą obsługę wysyłek na terenie Polski (np. generowanie listów przewozowych i dokumentów wydania przesyłki czy sprawdzenie zgodności wprowadzonych danych z wytycznymi FedEx).

Wygląd

Modyfikowanie wyglądu sklepu na WordPress nie jest trudne. Podobnie jak w przypadku zwykłej strony wystarczy, że korzystając z repozytorium lub zewnętrznych źródeł, znajdziemy odpowiadający nam motyw, a następnie zainstalujemy go na serwerze.

Przed wyborem warto jednak sprawdzić, czy jest on całkowicie kompatybilny z wtyczką WooCommerce. Informacja o braku wsparcia dla wybranego motywu pojawi się w zakładce Motywy, w Kokpicie WordPress.

motyw nie wspierający WooCommerce

Może być również tak, że pojawią się problemy z “rozsypanym” layoutem np. na stronie produktu czy kategorii, mimo że na pierwszy rzut oka wszystko wyglądało schludnie. Najczęściej, taki problem można rozwiązać modyfikując pliki motywu za pomocą funkcji woocommerce_content() lub tzw. hooków. Wymaga to jednak wiedzy programistycznej, dlatego mniej zaawansowani użytkownicy powinni zwrócić się w tej kwestii do specjalistów lub skorzystać z innego motywu.

Płatności

Skonfigurowanie podstawowych płatności w WooCommerce jest możliwe w ustawieniach wtyczki. Standardowo znajdziemy tam jedynie kilka opcji – przelew bankowy, płatność czekiem, płatność za pobraniem oraz płatność z pomocą PayPal.

ustawienia płatności WooCommerce

Opcje płatności możemy jednak rozszerzyć o popularne bramki, takie jak np. Dotpay, Tpay, Przelewy24 czy PayU). W tym celu część operatorów płatności (np. PayU) udostępniła w repozytorium WordPress bezpłatne wtyczki integrujące. W przypadku pozostałych bramek trzeba się liczyć z zakupem wtyczek z zewnętrznych źródeł.

Integracje z zewnętrznymi programami księgowymi i magazynowymi

WooCommerce, za pomocą dedykowanych wtyczek, można zintegrować właściwie z każdym zewnętrznym system księgowym (np. inFakt, iFirma czy wFirma), systemem zarządzania sprzedażą (np. Subiekt czy Small Business), platformami sprzedażowymi (Allegro, Ceneo czy Nokaut) czy serwisami wymiany opinii (np. Opineo, Zaufane Opinie). Dostępne są również rozszerzenia ułatwiające prowadzenie kampanii produktowej w Google Merchant Center czy e-mail marketingu we Freshmail.

Choć konfiguracja WooCommerce wymaga nieco uwagi i zasobów, to jednak jest to wyjątkowo elastyczne narzędzie do prowadzenia sklepu online. Możliwości optymalizacji i personalizacji są tu niemal nieograniczone – jeśli tylko posiadamy odpowiednią wiedzę, możemy samodzielnie (i bez żadnych opłat) rozbudować wtyczkę o kolejne funkcjonalności. Ci, którzy nie potrafią programować, mogą skorzystać z gotowych, komercyjnych rozwiązań ułatwiających pracę lub zlecić ich stworzenie specjalistom.

W WP-OPIEKA posiadamy wieloletnie doświadczenie w budowaniu i implementacji rozszerzeń dedykowanych WooCommerce i platformie WordPress. Jeśli masz problem z konfiguracją lub interesuje Cię wtyczka szyta na miarę, to koniecznie skontaktuj się z nami, a z pewnością Ci pomożemy!

 


Dodaj komentarz

Twój adres email nie będzie widoczny.

*