Backup WordPressa, czyli kopia zapasowa, to bardzo często ostatnia deska ratunku w przypadku, gdy Twoja strona uległa poważnej infekcji lub padła ofiarą destrukcyjnego w skutkach włamania.
W poniższym wpisie znajdziesz kilka słów o tym kiedy, dlaczego i w jaki sposób należy robić backup swojej witryny. Ruszamy!
Czym jest kopia zapasowa WordPress?
Każda strona internetowa może paść ofiarą hakerów, utraty danych lub awarii serwerów. Jeśli poważnie traktujesz swoją witrynę WordPress, musisz zadbać o jej najwyższy stopień bezpieczeństwa. Jedną z podstawowych, a zarazem najważniejszych praktyk jest utworzenie jej kopii zapasowej.
Backup WordPressa to niejako jego polisa ubezpieczeniowa, która daje Ci spokój ducha i oszczędza nerwów w przypadku, gdy coś złego stanie się z Twoją witryną. Dzięki regularnie wykonywanej kopii zapasowej, wszystkie pliki strony www przechowywane są w bezpiecznym miejscu – tak, aby w razie potrzeby można je było bez problemu przywrócić. Kopia zapasowa witryny opartej o CMS WordPress zawiera wszystkie pliki oraz całą bazę danych, które składają się na stronę. Wykonuje się ją prewencyjnie, zakładając pewną częstotliwość lub/i dodatkowo przed przystąpieniem do jakichkolwiek prac, które mogą coś na stronie „pomieszać”.
Kiedy i dlaczego warto robić backup WordPressa?
Zalecana częstotliwość wykonywania backupów uzależniona jest w dużym stopniu od charakteru Twojej strony internetowej, a dokładniej od intensywności zachodzących na niej zmian.
W przypadku statycznych stron (jak np. klasyczne wizytówki firm), wykonywanie backupu WordPressa możesz w zasadzie ograniczyć do sytuacji, w których wprowadzasz na niej jakieś zmiany. W wielu przypadkach będzie to oznaczało konieczność wykonania dosłownie jednej kopii bezpieczeństwa rocznie.
Inaczej wygląda sytuacja w przypadku WordPressów, na których stale „toczy się życie”. Mowa tu o stronach, na których zawartość ciągle się zmienia i jest aktualizowana – są to m.in. blogi, sklepy internetowe czy też aktywne systemy komentarzy. Tego typu przypadki wymagają wykonywania regularnych – wręcz codziennych – kopii zapasowych. Dzięki temu, zabezpieczysz się przed utratą bardzo często bezcennych danych.
Kopia zapasowa przyda Ci się, gdy…
- napotkasz błąd podczas aktualizacji WordPressa, wtyczki lub motywu;
- nowo zainstalowana wtyczka wejdzie w kolizję z inną wtyczką lub motywem;
- wprowadzone zmiany na stronie sprawią, że witryna przestanie działać;
- przypadkowo usuniesz część lub całość danych strony internetowej;
- Twoja witryna zostanie zhakowana;
- Twój serwer ulegnie awarii.
Backup WordPress – co powinien obejmować?
Już wiesz, że backup jest ważny, ale nadal zastanawiasz się, jakie pliki powinien zawierać? Otóż, aby wykonać pełną kopię zapasową witryny, musisz mieć zapisane:
- główne pliki WordPressa,
- bazę danych WordPress,
- bibliotekę multimediów WordPress,
- pliki wtyczek i motywów WordPress.
Potrzebujesz kopii zapasowej swojego WordPressa?
Skorzystaj z profesjonalnej usługi administracji stron internetowych WordPress! W pełni zadbamy o bezpieczeństwo Twojej witryny, żebyś Ty mógł skupić się na rozwijaniu biznesu.
Zobacz nasze pakiety
Jak zrobić kopię zapasową strony WordPress?
Generalnie można wyróżnić 3 metody wykonywania backupów: manualne, manualne za pomocą dedykowanych narzędzi oraz zautomatyzowane.
-
Manualne backupy WordPressa
Metoda manualna polega na ręcznym zgraniu kopii plików z serwera za pomocą programu FTP oraz ręcznym wykonaniu kopii bazy danych (zazwyczaj poprzez panel phpMyAdmin).
Największe zalety backupu manualnego to jego wysoka skuteczność oraz fakt, że można wykonać go zawsze (o tym więcej w podpunkcie drugim). Z kolei wadą jest konieczność posiadania umiejętności w zakresie podstawowej obsługi programu FTP oraz zarządzania bazą danych. Metodę tę polecamy do backupów wykonywanych w dłuższych odstępach czasu oraz backupów „sytuacyjnych”.
-
Backupy manualne wykonywane za pomocą wtyczek
Na rynku dostępny jest szereg dedykowanych dla WordPressa narzędzi (wtyczek), umożliwiających manualne wykonywanie kopii zapasowych (np. Duplicator, UpdraftPlus). Dzięki temu, wykonanie backupu staje się nieco łatwiejszym zadaniem niż w pierwszej metodzie. Wystarczy, że po zalogowaniu się do panelu administracyjnego Twojej strony, wejdziesz w zakładkę odpowiadającą za wykonywanie kopii zapasowych i klikniesz opcję rozpoczynającą cały proces. W efekcie otrzymasz kompletną paczkę plików – najczęściej zapisanych w formacie zip.
Zaletą tej metody jest automatyzacja całego procesu przygotowywania kopii zapasowej oraz to, że nie wymaga ona żadnej specjalistycznej wiedzy. Nie jest jednak w 100% skuteczna. Zdarzają się przypadki, gdy paczki plików są uszkodzone lub pojawiają się problemy kompatybilności z niektórymi hostingami. Szczególnie kłopotliwe bywają zwłaszcza przypadki backupów, których rozmiar przekracza 150MB. Spowodowane jest to zbyt długim czasem wykonywania skryptu, niezbędnym do wykonania kopii, a przekraczającym dostępne limity większości komercyjnych hostingów. Dlatego metodę tą zaleca się głównie do backupów wykonywanych w dłuższych odstępach czasu oraz backupów „sytuacyjnych”, uwzględniających możliwość wystąpienia ograniczeń.
Najlepsze wtyczki do wykonania kopii zapasowej strony WordPress
- UpdraftPlus – biorąc pod uwagę statystyki pobrań, to jedna z najczęściej używanych wtyczek do backupu. Posiada ponad 3 miliony aktywnych użytkowników i ocenę na poziomie 4.8/5;
- BackupBuddy – chwali ją sobie ponad milion użytkowników, jednak to opcja płatna. Cena różni się w zależności od wariantu, a najtańszy pakiet zaczyna się od 80 USD na rok.
- BackWPup – to darmowa wtyczka, która posiada ponad 700 tysięcy aktywnych instalacji.
- Duplicator – w Polsce to jedna z najpopularniejszych wtyczek, służącą głównie do migracji stron, ale również nadaje się do backupów.
-
Zautomatyzowane kopie zapasowe WordPress
Ten rodzaj backupów polecamy przede wszystkim w przypadku, gdy występuje konieczność regularnego wykonywania kopii zapasowych w krótkich odstępach czasu – np. codziennie. Dwa najczęściej stosowane rozwiązania w takich sytuacjach to:
- zdanie się na automatyczne backupy oferowane w ramach usługi hostingowej;
- skorzystanie z profesjonalnej usługi opieki administracyjnej nad stroną WordPress.
Dużą zaletą backupów wykonywanych automatycznie w ramach usługi hostingowej jest bez wątpienia ich niski koszt, a właściwie – jego brak. Jest to bowiem usługa zawarta zwykle już w wykupionym pakiecie hostingowym. Niestety takie kopie zapasowe mają zazwyczaj bardzo ograniczony zakres czasowy. Przeważnie dostępne są wyłącznie kopie z ostatnich kilku dni. W przypadku, gdy problem wykryjesz zbyt późno, pełnowartościowa kopia Twojej strony może nie być już dostępna.
Skontaktuj się z nami!