Usunięta wtyczka z repozytorium WordPress – co robić?

Data dodania: 12 grudnia 2019

Autor: Tomek Mikiciuk

Ostatnio często można słyszeć o znikaniu lubianych przez użytkowników wtyczek do WordPressa z oficjalnego repozytorium WordPress. Usunięcie wtyczek jest oczywiste, jeśli wyjdzie na jaw, że posiadają liczne wady lub nie spełniają wymaganych standardów związanych z bezpieczeństwem WordPressa.  Czasami jednak pluginy znikają z dnia na dzień, bez uprzedniego komunikatu lub choćby słowa wyjaśnienia ze strony twórców WordPress. 

Czemu tak się dzieje? I jak zapobiec problemom z tym związanym? Zobacz!

Jakie są przyczyny usuwania pluginów z repozytorium WordPress.org?

Niektóre z powodów usuwania wtyczek z WordPressa wyjaśnia moderator Mike Epstein. Wspomina on przede wszystkim o sytuacjach, gdy:

 

  1. wtyczka nie spełnia jednego lub więcej wymagań WordPressa. Istnieje nawet czarna lista stworzona przez jednego z autorów WordPress. Wymienia tam zachowania, które bezwzględnie prowadzą do usunięcia wtyczki z repozytorium WordPress. Jest to m.in. stworzenie wtyczki w sposób niemoralny lub nieuczciwy, tak by negatywnie wpływała na działanie innych pluginów lub nadanie jej licencji niezgodnej z licencją WordPressa,
  2. prośba ze strony autora o usunięcie wtyczki – tej sytuacji nie da się inaczej rozwiązać niż poprzez dostosowanie się do życzenia twórcy,
  3. wtyczka posiada w zabezpieczeniach lukę, która sprawia, że korzystanie z niej jest niebezpieczne,
  4. brak zgodności z General Public Licence v2 lub wersją późniejszą.

 

Ponadto w przypadku braku regularnej aktualizacji wtyczek zgodnie z najnowszymi standardami kodowania, mogą one ulec uszkodzeniu. Dlatego WordPress.org rekomenduje używanie wersji PHP 7.0 lub nowszej.

 

Usunięty plugin? Jak użytkownicy mogą to sprawdzić?

O ile informacja o potrzebie aktualizacji wtyczki jest w prosty sposób rozpowszechniana za pomocą WordPress Dashboard, tak autorzy WordPress nie przewidują podobnego powiadomienia w przypadku całkowitego usunięcia wtyczki.

Jedną z dostępnych opcji jest sprawdzenie linków w sekcji wtyczek w panelu administratora. Linki wyświetlą szczegóły dotyczące danej wtyczki. Może się to okazać długotrwałym procesem, bo każdą wtyczkę należy sprawdzić oddzielnie. Powyższy sposób dotyczy darmowych wtyczek dystrybuowanych przez WordPress.org. Poniższy screen pokazuje, że w przypadku usuniętego pluginu nie wyświetla się opcja “szczegóły”.

 

 

screen z panelu administratora

 

Link automatycznie przenosi na oficjalną stronę wtyczki lub profil wtyczki na WordPress.org. Od niedawna WordPress zaczął zmieniać wygląd stron, na których wtyczki już nie istnieją lub zostały usunięte. Dlatego aktualnie w momencie odwiedzania powyższej witryny, powinien się wyświetlić komunikat “Ta wtyczka została usunięta i nie jest już dostępna do pobrania”. Przycisk “pobierz” nie będzie dłużej widoczny. W repozytorium WordPress wyświetli się natomiast komunikat “strony nie znaleziono”.

wordpress.org

 

Jak zgłosić problem z wtyczką?

W sytuacji, gdy zauważysz, że plugin nie działa tak jak powinien lub nie spełnia standardów bezpieczeństwa, jak najszybciej poinformuj o tym WordPress, by można było w porę podjąć stosowne kroki. Istnieją dwa rekomendowane sposoby:

  1. Wysłanie maila na [email protected],
  2. Dołączenie do WordPress.org oraz pozostawienie komentarza na kanale #pluginreview.

Zespół specjalistów bada wtyczkę oraz decyduje o tym, czy może ona zostać naprawiona, usunięta czy też zupełnie zablokowana w WordPress.org

 

Co zrobić, gdy używana wtyczka zostanie usunięta?

Najpierw wpisz nazwę pluginu w wyszukiwarkę Google i sprawdź czy jest gdzieś podana przyczyna jej usunięcia. Jeśli okaże się, że wtyczka zawiera lukę bezpieczeństwa, to należy ją jak najszybciej usunąć ze swojej strony WordPress, w celu ochrony przed możliwym atakiem. Jeśli to sprawa nie związana z bezpieczeństwem WordPressa, nie ma potrzeby usuwania wtyczki ze strony. Warto sprawdzić, jak bardzo plugin jest niezbędny do prawidłowego korzystania ze strony i czy ewentualnie istnieje jakiś jego zamiennik.

 

Użycie innego pluginu w miejsce usuniętego

Jeśli nie chcesz korzystać z usuniętej z repozytorium WordPressa wtyczki, musisz znaleźć alternatywę w celu zastąpienia starego pluginu. 

Należy pamiętać, że implementując nową wtyczkę można napotkać pewne problemy. Jednym z najczęściej spotykanych jest brak możliwości użycia posiadanego już motywu WordPress, po zainstalowaniu nowej wtyczki. Kolejna kłopotliwa sytuacja występuje, gdy w starym pluginie istnieją ważne dane, których nie chcesz stracić. Czasem może się też okazać, że nowa wtyczka nie jest kompatybilna z innymi, istniejącymi od dawna na stronie.

Dobrym rozwiązaniem na przetestowanie zamienników usuniętej wtyczki jest skonfigurowanie strony pośredniej. Jeśli okaże się, że nie działa zgodnie z oczekiwaniami, w żaden sposób nie wpłynie to negatywnie na działanie strony. 

 

Stwórz wtyczkę z WP-opieka i pozbądź się problemu!

Większość użytkowników nie pamięta o tym, by regularnie kontrolować stan swoich wtyczek. Są one najczęściej instalowane przy tworzeniu strony i ludzie ich używają tak długo, dopóki nie przestaną działać. Mimo wszystko, warto sprawdzać raz na pół roku swoje wtyczki i usuwać te, które nie były przez dłuższy czas aktualizowane lub nie spełniają już swoich funkcji.

Jeśli zaś boisz się, sytuacji w której będziesz musiał się rozstać ze swoją ulubioną wtyczką i zacząć na nowo poszukiwania podobnej wśród setek tysięcy innych, stwórz ją z pomocą specjalistów WordPress! Pomożemy Ci wykonać plugin, którego funkcjonalności będą przystosowane do Twoich potrzeb oraz zgodne z wymogami WordPress.org, co pozwoli na jego bezproblemowe użytkowanie. W przypadku, gdy potrzeba zmian we wtyczce wystąpi chociażby ze względu na aktualizację wersji PHP, specjaliści WP-opieka chętnie podejmą się tematu.


Dodaj komentarz

Twój adres email nie będzie widoczny.

*