Przyspieszenie strony WordPress – dlaczego warto?

Data dodania: 30 października 2019

Autor: Karolina Lewandowska

Podczas prowadzenia sklepów internetowych czy blogów, ważna jest odpowiednia strategia marketingowa, która prowadzona jest w celu poszerzenia ich atrakcyjności oraz widoczności w internecie. Pojęcia takie jak “SEO” czy “optymalizacja WordPress” powinny być dobrze znane administratorowi strony internetowej. Tymczasem wydaje nam się, że na polskim rynku jest to temat wciąż za rzadko poruszany i zbyt mało doceniany.

 

Brak odpowiedniej wiedzy i – na pierwszy rzut oka – skomplikowana procedura, zdają się być główną przyczyną problemu. Dlatego tym razem postaramy się Wam przybliżyć tematykę zarówno SEO jak i optymalizacji, wytłumaczyć na czym polega przyspieszenie WordPressa i przede wszystkim odpowiedzieć na pytanie, czemu warto poświęcić temu chwilę uwagi.

Optymalizacja WordPress – o co chodzi?

WordPress jest obecnie jednym z najpopularniejszych systemów CMS Open Source. Jak wskazują statystyki około 30% wszystkich stron internetowych utworzonych jest za pomocą platformy WordPress, a liczba jego pobrań zwiększa się z minuty na minutę. Ludzie  uwielbiają go m.in. za prostotę, szeroki wybór darmowych wtyczek, ciągle wprowadzane udoskonalenia, a także łatwo dostępne dla klientów wsparcie techniczne.

SEO a optymalizacja

SEO, inaczej Search Engine Optimization, to jeden z głównych elementów wykorzystywanych w kampaniach marketingowych w różnych wyszukiwarkach. Mówiąc najprościej, w zakres SEO wchodzi wiele elementów, dążących do ukazania strony w jak najlepszym świetle na tle jej konkurencji w wynikach wyszukiwania. Poniżej znajduje się wykres najefektywniejszych działań SEO:

źródło: www.silesiasem.pl

 

Optymalizacja SEO to szereg działań zmierzających do zwiększenia atrakcyjności strony oraz ilości wizyt użytkowników. Jej zadaniem jest uzyskanie wysokiej pozycji strony, bloga lub sklepu internetowego w wynikach wyszukiwania. Optymalizacja SEO, to przede wszystkim zastosowanie odpowiednich strategii i taktyk po to, aby upewnić się, że strona jest widoczna dla wyszukiwarek internetowych, a także poprawienie jej parametrów w taki sposób, żeby wyszukiwarka mogła daną witrynę szybciej odszukać. 

Dlatego zawsze, gdy strona działa nie tak jak powinna, należy się zastanowić – co jest tego przyczyną – nieatrakcyjny wygląd strony czy może przestarzała architektura? Być może problem leży gdzie indziej i wystarczy wprowadzenie kilku zmian w ustawieniach? Jednym z najbardziej efektywnych elementów optymalizacji, dążących do poprawy działania serwisu, jest zmniejszenie prędkości ładowania strony.

Czemu optymalizacja prędkości strony jest ważna?

To jak działa strona oparta o WordPress jest istotne nie tylko ze względu na to, że uzależnia szybkość zarządzania nią przez administratora, ale także sprawia, że jest ona w przyszłości bardziej podatna na różnego rodzaju modyfikacje. Trzeba tu zaznaczyć, że należy zadbać o jej optymalizację zarówno na urządzeniach mobilnych jak i desktop. Brak optymalizacji jest o tyle poważnym problemem, że może skutecznie utrudnić jej pozycjonowanie i przede wszystkim drastycznie zmniejszyć ilość odwiedzających stronę. Innymi słowy, przez wolno ładującą się stronę, użytkownicy nie tylko nie będą chcieli na nią wejść po raz kolejny, ale przede wszystkim będą mieli problem z jej znalezieniem w internecie.

Szybkość ładowania strony jest ważna dla użytkownika

Wolne ładowanie strony wzbudza w klientach frustrację i może odpowiadać za bardzo szybki spadek odwiedzin na stronie. Problem jest szczególnie znany właścicielom sklepów internetowych, których niepoprawnie zoptymalizowany sklep WooCommerce staje się jedną z głównych przeszkód w poprawie sprzedaży. Płynnie działająca strona wypada atrakcyjnie na tle konkurencji i zwiększa komfort jej przeglądania wśród odwiedzających.

Można pokusić się o stwierdzenie, że optymalizacja na przestrzeni lat nigdy nie odgrywała tak istotnej roli jak teraz. To wszystko za sprawą zwiększenia się liczby użytkowników korzystających z internetu na urządzeniach mobilnych. Połączenie ograniczonej mocy obliczeniowej takich urządzeń, z wolno działającym internetem, skutkuje znacznym wydłużeniem czasu ładowania stron.

Tymczasem badania przeprowadzone przez Google wskazują, że aż 53% użytkowników mobilnych opuszcza stronę, która ładuje się dłużej niż 3 sekundy. Co ważniejsze, wskazują one również, że zwiększenie czasu wczytywania strony mobilnej z 1s do 5s powoduje wzrost prawdopodobieństwa odrzucenia (bounce rate) aż o 90%.

 

źródło:https://www.thinkwithgoogle.com/marketing-resources/data-measurement/mobile-page-speed-new-industry-benchmarks/

 

Kolejne badanie przeprowadzone przez Google wykazało także, że gdy średni czas wczytywania strony spada z 20 do 2 sekund, wówczas prawdopodobieństwo opuszczenia strony przez użytkownika spada aż o 50%. Powyższe zjawisko pokazuje jak istotny jest to aspekt w zakresie zwiększenia sprzedaży sklepu lub odwiedzalności bloga – za pomocą przyspieszenia strony internetowej jesteś w stanie zyskać nawet 2 razy więcej odwiedzających. Brzmi nieźle, prawda?

Szybka strona WordPress to ważna informacja dla Google

Google w coraz to większym stopniu opiera się na tym, co zdaje się być oczywiste – wolno działająca witryna wywołuje negatywne wrażenie wśród użytkowników. Co za tym idzie, w opinii Google, słabo działające strony nie zasługują na taką samą promocję w wynikach wyszukiwania, jak strony działające szybciej.

Nie jest to jednak ostatnia zaleta, jaką daje krótszy czas ładowania strony. Przyspieszenie WordPressa jest także jednym z elementów posiadających istotny wpływ na reklamy Google Ads. Jak podaje oficjalna strona pomocy Google „Reklamy o wyższej jakości mogą zapewnić niższe ceny i lepsze pozycje reklam”. Szybko działająca witryna umożliwia zatem zmniejszenie kosztów i poprawę skuteczności kampanii reklamowych.

Wreszcie prędkość strony (ang. page speed) jest ważnym czynnikiem rankingowym dla algorytmu Google’a. Roboty przeszukujące internet w celu zaindeksowania strony posiadają tzw. crawl budget (to jest budżet indeksowania stron). Jest on ważny dla dużych sklepów internetowych posiadających oddzielną stronę dla każdego produktu. Im lepiej zoptymalizowana strona WordPress (w tym jej czas ładowania), tym łatwiej i szybciej roboty Googla potrafią indeksować Twój sklep. A to przekłada się na jego lepszą widoczność i Twoje zyski.

Jak sprawdzić szybkość strony internetowej?

Sprawdzenie wydajności strony jest darmowe i niezwykle proste. Aby to zrobić wystarczy wpisać link swojej strony/sklepu na jednej z dostępnych na rynku stron służących do testowania prędkości i analizy zawartości stron internetowych.

Google Page Speed Insights

Jedną z najbardziej popularnych witryn służącą do testowania prędkości stron jest Google Page Speed Insights wymienny z Google Lighthouse, będącym wtyczką do Google Chrome. Jest to strona przyjazna użytkownikom nastawionym na wysokie pozycjonowanie, głównie w wyszukiwarce Google. Google Page Speed Insights oferuje wykonanie testu strony internetowej zarówno w przypadku wersji  komputerowej, jak i mobilnej.

Test prędkości strony z GT Metrix

Jest to alternatywa dla Google Page Speed Insights, nieznacznie różniąca się informacjami technicznymi, które można na niej sprawdzić. Może się sprawdzić w przypadku chęci pozycjonowania strony na innych wyszukiwarkach niż Google.

 

źródło: www.gtmetrix.com

 

Przyspieszenie strony WordPress – najczęstsze elementy do poprawy

Pierwszym krokiem jest wpisanie adresu strony w jedno z powyższych narzędzi. Następnie zostanie obliczony poziom oceny w skali od 0 do 100. Za dobrą ocenę przyjmuje się nie mniej niż 85 punktów. Kolejno możemy sprawdzić elementy, które odpowiadają za spowolnienie ładowania strony. Na ich podstawie należy wprowadzić na stronie zmiany, dzięki którym można uzyskać lepszy wynik.

 

 

W elementach do poprawy może się znaleźć m.in:

  • optymalizacja zdjęć – warto zadbać o odpowiednią rozdzielczość obrazów i oto, aby nie były za duże. W tym celu warto zastosować kompresję bezstratną – zmniejszamy rozmiar obrazu, bez utraty jego jakości za pomocą oczyszczenia zdjęcia ze zbędnych informacji.

 

 

  • optymalizacja arkusza styli i skryptów – polega na usunięciu zbędnych komentarzy, znaków oraz spacji. Zmiana tych ustawień powoduje zmniejszenie wagi i objętości poszczególnych komponentów witryny,
  • scalenie zduplikowanych plików arkuszy styli i skryptów,
  • cache – zapis strony do pamięci podręcznej wyszukiwarki – dzięki temu że część plików potrzebnych do załadowania strony jest w pamięci komputera użytkownika, nie ma potrzeby oczekiwania na odpowiedź serwera przy ponownym wejściu na stronę,
  • skracanie czasu reakcji serwera – zmiana konfiguracji serwera – do czynników, które mają największy wpływ na to jak szybko serwer zareaguje na zapytanie jest m.in. serwer czy wersja PHP i związana z nią szybkość wykonywania skryptów,

  • optymalizacja zapytań baz danych ,
  • ładowanie obrazów poza ekranem – ładowanie tylko tych obrazów, które są widoczne dla użytkownika podczas przewijania strony, czyli tzw. “lazy loading”,

 

  • unikanie dużych ładunków sieciowych – korzystne może być wyświetlanie fragmentów na liście postów (np. przy użyciu tagu more), zmniejszenie liczby postów wyświetlanych na danej stronie, podział długich postów na kilka stron lub użycie wtyczki umożliwiającej opóźnione wczytywanie komentarzy,
  • potrzeba eliminacji nieużywanych wtyczek i bibliotek ,

Możliwe zagrożenia w przypadku samodzielnej optymalizacji strony

Optymalizacja strony daje szybkie efekty, pod warunkiem, że jest poprawnie przeprowadzona. W przypadku gdy zostaje wdrożona przez osobę, która nie posiada wystarczającej wiedzy w tym zakresie, często pojawiają się problemy, które skutkują nieodwracalną utratą danych. 

Przy błędnej optymalizacji kodu mogą się pojawiać takie przeszkody jak niepoprawne wyświetlanie elementów na stronie czy brak działania skryptów odpowiedzialnych za np. formularze czy slidery ze zdjęciami. Skutkiem tego może być przestój w poprawnym działaniu strony, do momentu naprawy błędów przez specjalistów. Krótko mówiąc, źle przeprowadzona optymalizacja może sprawić, że Twoja strona może nawet przestać być widoczna dla użytkowników!

Innym problemem o którym warto wiedzieć, jest możliwość przeoptymalizowania swojej strony. Specjaliści WordPress zdają sobie sprawę z tego, że niektóre działania zwiększające prędkość strony mogą generować błędy np. w JavaScripcie. Efekt delikatnie szybszej strony może nie być wart zachodu. Trzeba zatem dobrze wiedzieć, jakie elementy rzeczywiście warto zoptymalizować, a jakie mogą mieć negatywne skutki uboczne dla serwisu (np. zmniejszenie bezpieczeństwa strony internetowej).

Czy warto zoptymalizować WordPressa? Tak!

Optymalizacja WordPressa pozwala przede wszystkim na szybsze ładowanie strony, co bezpośrednio przekłada się na wyższy komfort jej używania. Zadbanie administratora o prędkość swojej strony jest też dużym ułatwieniem we wpisaniu się w prawidłowe algorytmy Google, pozwalające na uzyskanie wyższych pozycji. Za to lepsze oferty cenowe kampanii Google Ads (AdWords) pozwalają na zaoszczędzenie sporej sumy pieniędzy. Kolejną zaletą optymalizacji jest zauważalna podatność strony na jej przyszłe modyfikacje jak np. wzbogacenie jej o widgety.

Optymalizacja WordPressa – to musisz wiedzieć!

Na optymalizację strony ma wpływ wiele czynników. Do najważniejszych należą: sposób stworzenia strony internetowej, ilość użytych wtyczek, aktualność strony, rozmiar istniejących na niej mediów czy serwer i jego środowisko. Dla osób, które nie lubią aktualizacji mamy dobrą wiadomość – często po wdrożeniu optymalizacji nie widać znaczących różnic gołym okiem, a jednak algorytm Google je zauważa i docenia lepszą jakość strony. Przekłada się to bezpośrednio na lepszą widoczność w sieci.

Nasi specjaliści dzięki wieloletniemu doświadczeniu doskonale znają się na kodach strony, dzięki czemu wiedzą jak działać, by bez problemu i w jak najkrótszym czasie wdrożyć optymalizację. Jeśli zastanawiasz się nad przyspieszeniem swojej strony internetowej, zapraszamy do kontaktu!

 


Dodaj komentarz

Twój adres email nie będzie widoczny.

*