Google PageSpeed Insights (PSI) oraz GTmetrix to aktualnie dwa najpopularniejsze narzędzia wykorzystywane do analizy wydajności stron oraz sklepów internetowych. Za ich pomocą deweloperzy, administratorzy, a także właściciele identyfikują obszary, które można zoptymalizować w celu zwiększenia prędkość ładowania, podwyższenia komfortu użytkowania oraz poziomu jakości.

Google PageSpeed Insights (PSI) – najważniejsze informacje

Google PageSpeed Insights jest narzędziem opracowanym oraz oferowanym przez Google, które miało swoją premierę w 2010 roku. Jego głównym zadaniem jest możliwość pomiaru prędkości ładowania strony oraz jej ogólnej wydajności na urządzeniach mobilnych, jak i desktopowych, a także wskazanie sugestii w zakresie poprawy otrzymanych wyników (optymalizacja).
Działanie PSI opiera się na technologii Lighthouse – otwarto źródłowej, zautomatyzowanej platformy i ocenia wydajność strony analizując ją w 4 głównych obszarach:

  • prędkość ładowania,
  • przystosowanie do urządzeń mobilnych,
  • zgodność z zasadami SEO,
  • zgodność z dobrymi praktykami związanymi z dostępnością stron.

Ocena wydajność w każdym obszarze prezentowana jest w skali od 0 do 100, odzielnie dla wersji mobilnej oraz desktopowej.

Link do narzędzia

GTmetrix – najważniejsze informacje

GTmetrix to narzędzie stworzone przez GT.net, oddane do użytku również w 2010 roku. Oferuje ono szeroką gamę analiz dotyczących wydajności strony internetowej oraz jej ogólnej jakości. Podobnie jak PSI, GTmetrix również dostarcza oceny i rekomendacje w zakresie optymalizacji wykorzystując różnorodne metryki, takie jak Largest Contentful Paint (LCP), Cumulative Layout Shift (CLS), czy Total Blocking Time (TBT).
Narzędzie to pozwala użytkownikowi na zrozumienie aspektów, które istotnie wpływają na doświadczenia odwiedzających analizowaną stronę internetową. Dodatkową funkcją jest możliwość przeprowadzenie testów z różnych lokalizacji geograficznych oraz w różnych przeglądarkach, co pozwala uzyskać bardziej holistyczny obraz wydajności strony.

Link do narzędzia

Główne różnice

  1. Wskaźniki i dane: PSI skupia się głównie na prędkości ładowania strony i optymalizacjach, natomiast GTmetrix oferuje szerszy zakres danych dotyczących wydajności.
  2. Lokalizacja i rodzaj przeglądarki: GTmetrix pozwala na wybór różnych lokalizacji i przeglądarek, co jest bardzo istotne np. przy analizie stron o zasięgu międzynarodowym.
  3. Interfejs użytkownika: GTmetrix oferuje zaawansowany i złożony interfejs umożliwiający jego zaawansowaną konfigurację. Interfejs PSI jest zdecydowanie bardziej prosty i minimalistyczny.
  4. Historia testów: GTmetrix przechowuję historię testów, co pozwala na śledzenie postępów naszej optymalizacji w czasie. PSI nie posiada tej funkcji.
  5. Plan płatności: GTmetrix oferuje zarówno darmowe, jak i płatne plany wzbogacone dodatkowymi funkcjami, podczas gdy PSI jest narzędziem całkowicie bezpłatnym.
  6. Natywna integracja z narzędziami Google: PSI jest zbudowane na platformie Lighthouse, co zapewnia spójność z innymi narzędziami Google, podczas gdy GTmetrix korzysta z własnego zestawu narzędzi analitycznych.
  7. Wizualizacja danych: GTmetrix oferuje bardziej zaawansowane wizualizację danych poprzez wykresy i tabele.
  8. Personalizacja testów: GTmetrix pozwala na większą personalizację testów, umożliwiając zmianę lokalizacji, przeglądarek, a także innych ustawień, które mogą wpłynąć na wyniki.

Najważniejsze wady i zalety

Google PageSpeed Insights:

Zalety:

  • Bezpłatne: PSI jest całkowicie darmowe, co czyni je atrakcyjnym wyborem dla deweloperów i właścicieli stron o ograniczonych budżetach.
  • Technologia Lighthouse: Dzięki oparciu o Lighthouse, PSI oferuje szeroki zakres analiz, w tym SEO, dostępność, i praktyki związane z programowaniem.
  • Precyzyjne sugestie optymalizacji: Konkretne sugestie optymalizacyjne ułatwiają identyfikację obszarów, które można poprawić.

Wady:

  • Ograniczone funkcje: Brak niektórych funkcji zaawansowanych dostępnych w GTmetrix, takich jak historia testów czy możliwość dostosowania lokalizacji testów.

GTmetrix:

Zalety:

  • Szczegółowe raporty: GTmetrix oferuje bogate zestawy danych i szczegółowe raporty, które mogą być niezmiernie wartościowe dla zaawansowanych użytkowników.
  • Historia testów: Funkcja śledzenia historii testów jest świetna do monitorowania postępów optymalizacji strony w czasie.
  • Customizacja testów: Możliwość dostosowania lokalizacji i przeglądarki używanej do testów pozwala na uzyskanie dokładniejszych wyników w różnych scenariuszach.

Wady:

  • Płatne funkcje: Wiele zaawansowanych funkcji jest dostępna wyłącznie w płatnych planach.

Dlaczego warto korzystać z narzędzi do pomiaru wydajności?

Zarówno Google PageSpeed Insights, jak i GTmetrix oferują dostęp do bezcennych informacji, które mogą znacząco pomóc w podniesieniu wydajności oraz jakości naszej strony internetowej, a tym samym poprawie doświadczeń jej użytkowników.

  • Diagnostyka i Optymalizacja: Narzędzia te umożliwiają identyfikację problemów związanych z wydajnością strony i sugerują konkretne rozwiązania, co w dłuższym terminie może poprawić prędkość ładowania strony, a tym samym doświadczenie użytkownika.
  • Poprawa Pozycjonowania SEO: Prędkość strony jest ważnym czynnikiem rankingowym dla Google, więc optymalizacja wydajności strony może przyczynić się do poprawy pozycji w wyszukiwarkach oraz zwiększyć ruch organiczny.
  • Lepsze Doświadczenie Użytkownika: Szybko ładujące się strony zapewniają lepsze doświadczenie użytkownika, co może prowadzić do wyższych stawek retencji i konwersji.

Potrzebujesz pomocy w interpretacji wyników Google PageSpeed Insights / GTmetrix Twojego WordPressa? Poszukujesz wsparcia w zakresie wdrożenia zaleceń oraz optymalizacji prędkości swojej strony internetowej?

Skontaktuj się z nami, a z pewnością Ci pomożemy!
Sprawdź naszą ofertę

Udostępnij dalej: