Pseudoprzeceny, fikcyjne opinie czy nieuczciwe praktyki sortowania sponsorowanych ofert? Koniec z tym! W 2023 roku rynek e-commerce czeka największa rewolucja od blisko 4 lat (czyli od momentu wprowadzenia słynnego RODO). 

Prowadzisz sklep internetowy i nie uśmiecha Ci się płacenie kilkudziesięciu, a nawet kilkuset tysięcy złotych kary za niespełnienie nowych obowiązków prawnych? Nie ma zatem na co czekać. Już teraz sprawdź, jakie przepisy weszły w życie 1 stycznia 2023 roku wraz z wprowadzeniem unijnej dyrektywy Omnibus. Zespół WP Opieka pomoże Ci we wdrożeniu wszystkich zmian!

Dyrektywa Omnibus  – co to jest?

O nowych przepisach w rynku handlu, które mają wzmocnić ochronę konsumentów, mówiło się już dość długo. Początkowo planowano wdrożyć je już w styczniu 2022 roku, później w maju, a ostatecznie w życie weszły wraz z nowym, 2023 rokiem.

Dyrektywa Omnibus – od kiedy w Polsce?

1 stycznia 2023 roku weszły w życie nowe przepisy prawa konsumenckiego, wdrażające trzy unijne dyrektywy: Omnibus, Towarową i Cyfrową.

W ostatnich latach Unia Europejska podjęła kilka inicjatyw, mających na celu dostosowanie obowiązującego prawa do zmian rynkowych i rozwoju cyfrowego. Jedną z nich jest Dyrektywa 2019/2161, szerzej znana jako Dyrektywa Omnibus, która weszła w życie 7 stycznia 2020 r. Zgodnie z nią do dnia 28 maja 2022 roku wszystkie państwa członkowskie UE miały czas na implementację nowych, unijnych standardów do przepisów prawa krajowego. Polska się nieco spóźniła, ale w końcu są.

W związku z wprowadzeniem dyrektywy, nowelizacji uległy 4 obszary dotyczące ochrony konsumentów:

  • Dyrektywa o nieuczciwych praktykach handlowych (2005/29/WE),
  • Dyrektywa w sprawie nieuczciwych warunków w umowach (93/13/EWG),
  • Dyrektywa w sprawie praw konsumentów (2011/83/UE),
  • Dyrektywa w sprawie podawania cen (98/6/WE).

I chociaż przepisy te mają zastosowanie do całej branży handlu (zarówno sprzedaży online, jak i stacjonarnej), to jednak sektor internetowy w największym stopniu odczuje wprowadzone zmiany.

Obowiązek informowania o obniżce ceny – największa zmiana w związku z nowymi przepisami

To jedna z największych i najważniejszych zmian. Sztuczne zawyżanie cen przed promocjami na Black Friday? Ta praktyka już nie zadziała…

Od teraz sklepy w przypadku każdej promocji obok informacji o obniżonej cenie mają obowiązek informowania o najniższej cenie produktu w ciągu ostatnich 30 dni. Dzięki temu klient będzie wiedział, czy rzekoma „promocja” faktycznie jest okazją cenową, czy tylko chwytem marketingowym.

Pamiętaj!

Jeśli zmieniasz ceny produktów bez związku z promocją, nie musisz wyświetlać historii ich cen.

Wprowadzasz do sprzedaży nowy produkt? Jeśli zostanie on objęty promocją szybciej niż po upływie 30 dni od dodania go do oferty, musisz podać jego najniższą cenę w okresie od momentu wprowadzenia produktu do sprzedaży do dnia rozpoczęcia obniżki.

Wdrożymy wtyczkę informującą o najniższej cenie z ostatnich 30 dni w Twoim sklepie WooCommerce

Z WP Opieka nie musisz się martwić o nowe przepisy! Kompleksowo wdrożymy mechanizm, który automatycznie rejestruje najniższe ceny z ostatnich 30 dni i wyświetla je na stronie produktu w Twoim sklepie WooCommerce.

Usługa obejmuje instalację dedykowanej wtyczki, dostosowanie formy wizualnej do zainstalowanego w sklepie motywu, testy powdrożeniowe oraz 12-miesięczne wsparcie w przypadku problemów z działaniem pluginu.
Chcę wdrożyć wtyczkę

screenshot ze strony z laptopem

Przykład wyświetlania najniższej ceny w ciągu 30 dni w sklepie internetowym

Dyrektywa Omnibus – co jeszcze oznacza to dla Twojego sklepu WooCommerce?

Obowiązek informacyjny dotyczący opinii w sklepie

Z badań społecznych przeprowadzonych w 2020 r. na zlecenie UOKiK wynika, że 93% osób robiących zakupy sprawdza opinie o danym produkcie, zanim zdecyduje się na zakup. Nic więc dziwnego, że sklepy chętnie udostępniają u siebie komentarze klientów. Niestety, nie wszystkie opinie są zawsze prawdziwe.

Dlatego, jeśli zbierasz i publikujesz opinie klientów o zakupionych produktach z Twojego sklepu, zgodnie z nowymi przepisami masz obowiązek udostępnić informacje, w jaki sposób weryfikujesz czy autor recenzji faktycznie nabył daną rzecz (np. wysyłając prośbę o wystawienie opinii tylko do osób, które złożyły zamówienie).

Co więcej – zakazane jest manipulowanie treścią i sposobem wyświetlania opinii. Oznacza to, że nie możesz np. pokazywać wyłącznie pozytywnych komentarzy, a ukrywać te negatywne. To działanie, które sztucznie podnosi renomę Twojej marki i UOKiK może nałożyć za to stosowną karę.

screenshot ze strony internetowej

Przykład regulaminu dot. dodawania opinii w sklepie internetowym

Personalizowana cena, profilowanie zachowań użytkownika i plasowanie produktów

Wyświetlasz użytkownikom różne ceny w zależności od ich lokalizacji, historii przeglądanych stron lub urządzenia, z jakiego korzystają? Jeśli w swoim sklepie internetowym korzystasz z tego typu mechanizmów, musisz poinformować swoich klientów o tym, że cena została dopasowana ściśle pod nich.

Tak samo wygląda to w przypadku plasowania produktów. Na Twojej stronie powinna zaleźć się informacja o tym, jakie parametry decydują o kolejności wyświetlanych ofert. Dotyczy to nie tylko tradycyjnych sklepów e-commerce, ale przede wszystkim marketplace’ów i porównywarek cenowych. Tam należy też jasno określić, które z wyników są sponsorowane.

Obowiązkowy numer telefonu

Dotychczas obowiązkiem sklepu internetowego było jedynie podanie na stronie internetowej adresu siedziby firmy oraz adresu e-mail. Od teraz wymagane jest także, aby sprzedawca udostępniał numeru telefonu, zapewniającego szybki i efektywny kontakt, np. w sprawie reklamacji. Niby podstawa, a nadal zdarzają się sklepy online, które takich informacji nie posiadają.

Dyrektywa Omnibus – za niespełnienie nowych obowiązków poniesiesz kary pieniężne!

Wraz z nowymi przepisami, przewidziane są też nowe kary za ich nieprzestrzeganie. Co Ci może grozić?

  • Za brak informacji o najniższej cenie w ciągu 30 dni Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej będzie nakładać karę pieniężną do wysokości 20 000 zł.
  • Jeśli trzykrotnie nie wykonasz tego obowiązku w czasie 12 miesięcy od daty stwierdzenia naruszeń, kara może wynosić nawet 40 000 zł!
  • Niedostosowanie się do obowiązku informacyjnego (np. o sposobie pozyskiwania opinii), zgodnie z Dyrektywą Omnibus, może zostać uznane za nieuczciwą praktykę rynkową. W takim przypadku klient, który dokonał zakupu w Twoim sklepie, może skierować sprawę do rzecznika praw konsumenta, a tym samym domagać się unieważnienia umowy kupna oraz obniżenia ceny produktu lub usługi. To jednak nie wszystko…
  • Jeśli UOKiK stwierdzi, że swoim działaniem narażasz interesy klientów, ma prawo ukarać Cię grzywną w wysokości aż 10% rocznych obrotów firmy, osiągniętych w roku poprzedzającym rok nałożenia kary!

Udostępnij dalej: