Nieważne czy piszesz bloga, prowadzisz serwis informacyjny czy sklep e-commerce, robisz to po to, żeby dotrzeć do jak największej liczby odbiorców. Jak to zrobić? Wiadomo – pojawiać się wysoko w wynikach wyszukiwania. Cel jest jasno określony i zawsze ten sam, tyle że droga do niego bywa nieoczywista i kręta, szczególnie kiedy dopiero zamierzasz zaznaczyć swoją obecność w Internecie i nie wiesz, od czego zacząć.

Google Ads – czym są i jak działają kampanie reklamowe w wyszukiwarce?

Wyszukiwarka Google– statystyki

Zacznijmy więc od początku. W tym miejscu wypada podkreślić, że cały czas, pisząc o kwestii pozycjonowania, będę pisał o pozycjonowaniu w wyszukiwarce Google. Dlaczego tylko w tej jednej? Statystyki mówią same za siebie – Google jest w naszym kraju bezkonkurencyjny.

Na świecie sytuacja przedstawia się bardzo podobnie. Aktualne dane ze stycznia 2020 pokazują, że z wyszukiwarki Google korzysta  92,6 % ludzkości. W skali globalnej odwrotną tendencję widać jedynie w Chinach, gdzie na pierwszym miejscu jest lokalna wyszukiwarka Baidu, z której korzysta 63,8% mieszkańców tego kraju, a w Rosji  proporcje pomiędzy użytkownikami Google i lokalnego Yandex rozkładają się niemal proporcjonalnie po połowie. Google jest niekwestionowanym monopolistą, a co za tym idzie, to on rozdaje karty i ustala reguły. Jak zatem to wygląda?

Search Engine Marketing (SEM) – know how

Wyniki wyszukiwania w Google możemy zasadniczo podzielić na dwie grupy: organiczne i płatne.  Wszystkie działania marketingowe w wyszukiwarce określamy jako SEM (Search Engine Marketing), na który z kolei składają się:

  • SEO (Search Engine Optimization), czyli szereg wytycznych i zabiegów mających wpływ na naturalne wyniki wyszukiwania
  • oraz PPC (Pay Per Click) – czyli model, w którym płacimy za to, żeby wyświetlać się na ustalone frazy i słowa kluczowe.

Wyniki organiczne  wyświetlają się w kolejności uzależnionej od oceny jakości danej strony. Ranking przeprowadzany jest przez algorytmy Google. Teoretycznie chodzi o to, że im dana witryna osiąga lepszy wynik w tym rankingu  tym bardziej prawdopodobne, że treść zawarta na danej stronie będzie bardziej odpowiadała potrzebom użytkownika. Witryny zajmujące wysokie pozycje są lepiej widoczne, co oczywiście wpływa na ilość odwiedzin, a te znowu przekładają się na założone przez nas cele. Co zrobić, aby być wysoko w naturalnych wynikach wyszukiwania? Tu sprawy zaczynają się trochę komplikować…

Jak pozycjonować stronę?

Nie ma wątpliwości, że podstawą jest dobrze napisana strona, która musi być responsywna (napisana w ten sposób, aby poprawnie wyświetlała się zarówno na ekranach komputerów, jak i na urządzeniach mobilnych), atrakcyjna wizualnie, jednocześnie przejrzysta i intuicyjna w nawigowaniu, że musi zawierać unikalne i wartościowe treści, a przede wszystkim powinna się szybko ładować. Wszystkie te składowe muszą ze sobą współgrać. To, na które elementy spośród wymienionych postawimy największy nacisk, zdecyduje o tym, w którym kierunku będziemy chcieli naszą witrynę rozwinąć.

Tak wygląda oczywiście model idealny, ale jak to zazwyczaj bywa w życiu – o ideały ciężko. Dlatego większość stron, z którymi stykamy się na co dzień, stanowią kombinacje kilku spośród wyszczególnionych wyżej elementów, często wybieranych bezrefleksyjnie pod dyktando ograniczeń finansowych. To oczywiście duże uproszczenie, ale inaczej się do tematu podejść nie da, bo nawet jeśli założymy, że mamy tę jedną, jedyną i idealną witrynę, to należy pamiętać, że w „internetach” „wszystko płynie”, że nic nie jest tu dane raz na zawsze, że to środowisko będące w nieustającym ruchu. To, co dziś wydaje się być dobre, niedługo zostanie wyparte przez lepsze, i jedyne, co jest pewne, to to, że stanie się to szybciej, niż może nam się wydawać. Musimy pamiętać, że ten charakterystyczny dynamizm dotyczy tak samo trendów jakościowych, dotyczących samej strony internetowej, jak również szeregu zabiegów optymalizacyjnych, określanych dla uproszczenia skrótowcem SEO, mających realnie wpłynąć na pozycję tej strony w organicznych wynikach wyszukiwania.

Jak działają algorytmy Google?

Wszystko to wynika z bardzo prostego powodu. Google chce zarabiać, dlatego zależy mu na tym, żeby naturalne  wypozycjonowanie się na pierwszych miejscach list wyszukiwarki było trudne. Możemy mówić o wyraźnych tendencjach, trendach i sympatiach, ale nikt tak naprawdę nie wie, jak dokładnie działają algorytmy Google i jakie następne zabiegi optymalizacyjne zaczną być passe i znajdą się na celowniku kalifornijskiego giganta. Wszystko zatem da się sprowadzić do prostej konkluzji – jeśli chcesz być widoczny, musisz liczyć się z kosztami. Prawda jest brutalna, niemniej im szybciej zdamy sobie z niej sprawę, tym szybciej sami zaczniemy zarabiać na naszym internetowym biznesie.

Jak działa Google Ads?

Nie jest tak, że SEO i PPC stoją do siebie w opozycji. Kompleksowe i profesjonalne podejście do tematu SEM kazałoby odpowiednio zatroszczyć się zarówno o jeden, jak i drugi aspekt, należy jednak pamiętać, że SEO jest złożonym procesem rozciągniętym w czasie, a PPC przypomina bardziej walkę podjazdową, gdzie każdej akcji odpowiadać ma reakcja. Oczywiście pamiętać należy, że kampanie płatne też działają lepiej, jeżeli strona jest dobrze zoptymalizowana, bo Google stawia na to, by wyniki wyszukiwania (nawet te płatne) były dla Użytkownika relewantne, czyli po prostu przydatne. Jeżeli więc chcesz zaistnieć w wyszukiwarce już dziś, powinieneś postawić na PPC. Z wiadomych powodów, w Polsce najczęściej używanym systemem płatnej reklamy w wyszukiwarce jest Google Ads.

Jeżeli prowadzenie kampanii powierzysz naszym specjalistom, będziesz mieć gwarancję reklamy odpowiednio skonfigurowanej pod kątem doboru słów kluczowych i skierowanej precyzyjnie do odpowiedniej grupy docelowej, a co za tym idzie – możesz liczyć na szybkie rezultaty, które wymiernie przełożą się na Twoje zyski. Przez cały okres trwania kampanii masz wpływ na jej formę, możesz odpowiednio manipulować zmiennymi w celu osiągnięcia jak najlepszego efektu, a co najważniejsze masz przy tym kontrolę nad przepływem budżetu i gwarancję, że wydasz dokładnie tyle, ile zaplanowałeś. Przydzielimy Ci dedykowanego opiekuna z wieloletnim stażem Specjalista Google Ads ze statusem certyfikowanego Partnera Google, który po rozmowie z Tobą, dokona odpowiedniej analizy i skonstruuje optymalną strategię Twojej kampanii. Wszystkie prowadzone przez nas działania są przejrzyste – co miesiąc otrzymasz podsumowanie i raport. Szczegóły dotyczące współpracy przy prowadzeniu kampanii Google Ads możemy ustalić indywidualnie, jak również istnieje możliwość skorzystania z jednego z gotowych pakietów. Decydując się na współpracę z nami, możesz liczyć również na pomoc ze strony naszych specjalistów IT: programistów, administratorów, grafików i copywriterów.

Udostępnij dalej: